Een groot deel van de sfeer of boodschap op drukwerk of website wordt bepaald door foto’s of illustraties. Zeker kleinere bedrijven houden om budgettaire redenen zelden rekening met eigen fotografie. Tenzij het om specifieke productfoto’s gaat. Uit oogpunt van kostenbesparing lijkt het dan zo eenvoudig om zoveel mogelijk materiaal uit de grote snoepdoos op internet te halen.
Auteursrecht
Maar houd hiermee rekening met mogelijk auteursrecht. Als je geluk hebt word je ‘geleende’ foto niet ontdekt, maar het kan ook heel anders aflopen. Dat is de reden dat wij als reclamebureaus nooit auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen van internet halen. En ik adviseer iedereen om dit niet te doen. Als je toch kosten wilt besparen en specifieke (sfeer)opnames zoekt zijn er stockfotobureaus waar je voor een relatief laag bedrag foto’s kunt downloaden die je rechtenvrij kunt gebruiken. Je voorkomt hiermee wellicht claims van duizenden euro’s!
Extra alert moet je zijn als er ook nog eens personen close in beeld staan. Zorg dat je expliciet toestemming hebt gekregen om deze personen te gebruiken in je drukwerk of website. Het kan veel ellende en kosten achteraf voorkomen. Vooral als je net 10.000 brochures hebt laten drukken waarin iemand afgebeeld staat die geen toestemming heeft gegeven en niet afgebeeld wil worden.
Bekijk hier enkele voorbeelden van claims in nederland voor ‘geleende’ foto’s.
Geef een reactie